En voice over kan likställas med en slags speakerröst som används i bland annat filmproduktion eller företagskommunikation. Voice over är den berättarröst du lägger på en redan filmad sekvens när du skapar rörligt media. Du har hört olika voice overs i princip varje gång du har sett en reklamfilm, men en speakerröst eller berättarröst används också för att berätta och driva handlingen framåt i till exempel dokumentärfilmer. Utan en speakerröst eller berättarröst så blir det svårt att få ihop en handling om du till exempel intervjuar eller iscensätter scenarion utan en direkt dialog i filmen. Du kan också göra olika slags översättningar av dina filmmanus så att du kan använda din reklam i olika land. Utan att göra om själva reklamfilmen. En voice over kan användas till många olika marknadsföringskanaler i din företagskommunikation. Du hör en voice over eller speakerröst bland annat på tv-, radio- och bioreklam, e-learning, produkt och företagspresentationer, dokumentärer, podcasts, animerade filmer, telefonpromptar eller växelsystem.
Hur fungerar en voice over?
När du behöver en voice over finns det olika tjänster på nätet där du kan gå in och välja bland olika röster för din speakerröst. Det är en så kallad röstbank från en röstförmedlingsfirma, till exempel Voice to me som står för själva röstförmedlingen. Där kan du jämföra olika röster som du sedan lägger i varukorgen för att få en offert på vad din voice over kommer att kosta. När du har godkänt offerten så kommer du att få lämna in information och manus för att sedan få ett utkast från den röst du har valt. Voice over lämnas i det filformat som du har valt (wav, mp3, aif osv.) via e-post eller nedladdning från röstförmedlingens ftp-server. När du får filen är den redo att bakas in i till exempel din filmproduktion eller företagsväxel.
Varför behövs voice over?
När du jobbar med en voice over låter du ditt filmmaterial tala för sig själv. En filmproduktion behöver inte alltid innehålla dialoger som driver handlingen framåt. I reklamfilmer är det visuella intryck som förstärks med en voice over. Eftersom såväl bild som ljud skapar en signal upp i hjärnan hos åskådaren så att en känsla samt budskapet når fram så tydligt som möjligt. När du jobbar med voice over i din filmproduktion eller reklamproduktion till radio så sätter du en röst för ditt varumärke. Rösten spelar en viktig roll i att budskapet förmedlas på rätt sätt till rätt målgrupp. Inom samma företag kan du rikta olika röster till olika målgrupper. Så att din voice over eller speakerröst når ut till rätt personer. En röst kan också förmedla olika budskap på flera olika kanaler. Jobbar du med kundtjänst, växeltjänster eller har många mobilabonnemang kopplat till ditt bolag som behöver ett röstsvar kan det vara en bra idé att ge alla ett personligt meddelande. Då är lösningen enkel om du beställer en voice over. Vips så ger ditt företag ett mer professionellt och enhetligt uttryck.